torstai 21. helmikuuta 2008

Greengrocer-case


Greengrocer on Australian ensimmäisiä nettikauppoja ja se aloitti myymällä hedelmiä ja vihanneksia. Sen pohjalla ei ole tavallista myymälää, vaan se aloitti suoraan nettikauppatoiminnalla.

Greengrocerin liikeidea oli myydä asiakkaille tuoreita hedelmiä ja vihanneksia päivän toimitusajalla. Tilaaminen oli helppoa ja nopeaa, ja etenkin naiset innostuivat. Nyt valikoimiin on tullut paljon muutakin, kuten mehua, maitoa, kahvia, tupakkaa, lehtiä, kosmetiikkaa jne. Idea on yhä sama, saada siis asiakkaille nopeasti laadukkaat tuotteet, helposti ja vaivatta.

Verkkokaupan hyödyt kauppiaalle
Etuja on monia verrattuna tavalliseen kauppaan paljon, joista konkreettisin on tietysti kalliin liiketilan puuttuminen. Verkkokaupassakin pitää olla oma toimitila, mutta sen ei tarvitse olla myyntitarkoitukseen sopiva tilaltaan, ulkonäöltään eikä sijainniltaan. Tärkeintä on siis pitää huolta nettisivujen ulkoasusta ja toimivuudesta.
Mainonnassa tärkeintä on saada yritys asiakkaan tietoon ja herättää tämän mielenkiinto. Se voi viedä joko paljon rahaa, tai onnenkantamoisilla (kuten lehtijutuilla) saattaa selvitä halvalla.
Kun asiakas tekee tilauksen, tuotetta ei vielä silloin ole missään varastossa, vaan tuote tulee vasta sitten tukusta (ainakin HeVi-osastolla), joten tuote on aina tuore. Selvitään siis mahdollisimman pienellä hävikillä, ja se onkin erityisen tärkeää voiton maksimoimisessa. Myöskään suuria varastotiloja ei siis tarvita, koska tuotteet ostetaan vasta asiakkaan tilatessa.
Asiakas myös maksaa tilauksen yleensä saman tien tilatessaan, niimpä rahat ovat kauppiaalla jo tämän sitten ostaessa sisään tuotetta. (En tiedä sitten mitä siinä tapauksessa tehdään, kun tuotetta ei löydykään...) Tämä ei siis vie lainkaan yrityksen pääomaa, joten kaikki rahat ovat käytössä koko ajan. Mikäs sen mukavampaa.

Verkkokaupan hyödyt asiakkaalle
Ensimmäiset hyödyt tulevat tilatessa; tilaaminen vie vähän aikaa, koska ostamisen takia ei tarvitse lähteä kauppaan. Tuotteet ovat tuoreita, nehän tulevat lähes suoraan tukusta. Tuotteet ovat samaa hintaluokkaa kuin tavallisissakin kaupoissa.

Kun verkkokauppa päätettiin perustaa, tuli mm. sellaisia ongelmia, että kun on olemassa niin paljon eri selaimia, niin että mihin niihin sivut tekee, kun kaikilla selaimilla sivut näyttävät vähän erilaisilta. Ilmeisesti siis jos haluaa, että sivut näyttäisi samalta ja toimisi samalla tavalla kaikissa, niin pitäisi tehdä kaikille tai haluamilleen sivuille sivut erikseen. Kallista.

Tekniikan mukana pysyminen on erittäin tärkeää ja pitää olla silmää, että mikä uusista tekniikoista sopii juuri meidän yrityksemme käyttöön, onko siitä hyötyä meidän asiakkaallemme vai jopa haittaa. Elämä on täynnä valintoja. Tietotekniikka on sekä suuri mahdollisuus, että myös uhka yritykselle. Kaikkea voidaan keksiä, mikä voi hyvinkin nopeasti syrjäyttää vanhat tavat. Uhkia ovat myös mm. uudet suuret megakaupat, jotka leviävät hullun lailla. Ne saattavat muuttaa asiakkaan ostokäyttäytymistä. Greengracerin väki kuitenkin uskoo vakaasti, että ongelmat mitä tulee, ovat helppoja selvittää ja kaikki voi muuttua enää vain parempaan suuntaan.

Verkkokaupan suosiota laskee kuluttajien epäluulot nettiin. Useimmat heistä eivät uskalla antaa tietojaan nettiin, ties mitä tapahtuisi. Täytyyhän sitä kriittinen olla omien tietojensa kanssa. Toisille on myös tärkeää saada nähdä, haistaa ja kokeilla tuotetta ennen kuin sitä ostaa, tai saatika maksaa. Tyypillinen asiakas ei siis ole kumpaakaan näistä, vaan yleensä itsenäinen ihminen, joka haluaa tehdä jotakin toisin. Mahdollisesti kiireinen, innokas kokeilija tai vanhus. On myös niitä, jotka tilaavat tuotteita jollekin muulle kuin itselle, silloin syynä voi olla esimerkiksi lahja, tai muuten vaan huolenpito. Arvelen itse, että kohderyhmässä suurinta kauppaa tekevät noin 40-60 vuotiaat naiset.

Greengracer on pysynyt kauan pystyssä ja hyvin näyttää menevät nytkin. Siellä on siis osattu tehdä oikeita valintoja saadakseen asiakkaat onnellisiksi ja saadakseen rahhaa.

Ei kommentteja: