maanantai 25. helmikuuta 2008

Kokemuksia verkkokaupoista

Exercise five

Lopputekstien aika.

Verkkokauppa tarkoittaa sähköistä kaupankäyntiä, johon kuuluu netin välityksellä tapahtuvaa tavaroiden ja palveluiden tarjontaa ja kysyntää, myyntiä tai muuta kaupallista asiointia. (Lyhennetty yleisestä määritelmästä.)

Kuluttajan näkökulmasta ajatellen kyse on etäkaupasta, eli säännöt ovat vähän erit kuin ns. tavallisessa kaupassa. Periaatteessa kaikissa tuotteissa on 14 päivän palautusoikeus lain mukaan, mutta muutamissa poikkeuksissa ei kuluttajalla ole palautusoikeutta. Niistä tulee olla selkeä ilmoitus asiakkaalle tuotetta ostettaessa. Palautusoikeutta ei ole mm.
  • jos palvelu suoritetaan sähköisesti (esim. nettilehdet)
  • jos kauppa koskee tavaraa, joka on tilattu esim. asiakkaan mittojen mukaan, eli ns. uniikki tai uniikinomainen. Silloin sitä ei ehkä pysty myymään edelleen toiselle asiakkaalle.
  • jos tuote on luonteeltaan helposti pilaantuva tai vanhentuva
  • jos kuluttaja on avannut sinetöitynä olleen ääni- tai kuvatallenteen, tai tietokoneohjelman
(Lyhennetty KSL 6. luku 16. momentti)

Testasin kolmea eri verkkokauppaa; Ruoka.nettiä, Hobby Hallia ja NetAnttilaa. Kaikki kolme kauppaa toimivat hyvin, ja yhdestäkään en entuudestaan ollut mitään tilannut.

Hobby Hall ja NetAnttila olivat mielenkiintoisia sivuja, ja niitä oli helppo käyttää. Ruoka.net toimi hyvin, jos oli selkeä kauppalista, mitä ostaa. Yritin myös vähän katsella mitä kaikkea kaupasta löytyy, niin se oli melko hankalaa. Kaupassa kun on perustettu tuoteryhmät kaikille mahdollisille tuotteille hiusharjoista auton polttimoihin, mutta harvasta ryhmästä tuotteita kuitenkaan löytyi.

Ruoka.net oli myös hieman kalliimpi hintaluokaltaan, kuin mitä Hobby Hallista ja NetAnttilasta sanoisin. Hobby Hall oli luultavasti ehkä halvin, NetAnttilassa oli hieman ehkä kalliimpaa, kuin mitä normaalikaupassa, mutta yllätyin monista alennuksista esim. sisustusosastolta. Intouduin oikein kiertelemään halpojen hintojen perässä, ja nyt joudun ehkä tekemään tilauksen... Voitko kuvitella, että löysin paripeiton hintaan 29,90 €? Itse pidin eniten juuri NetAnttilan verkkokaupasta.

Vasteajat ja toimivuus ainakin omassa nettiyhteydessäni olivat nopeita ja toimivia, arvosana erinomainen.


Sähköisen kaupan tulevaisuus

JAG TYCKER ATT...

Nykyajan henki on sähköinen, uskon, että verkkokaupat tulevat vielä enemmän yleistymään ja kasvamaan. Nythän suuri hitti on kaikenmoiset seurustelu- ja deittisivustot, joista voi helposti hakea itseä kiinnostavia kumppaniehdokkaita. Pankkipalvelut hoituvat kaikki verkossa. Ostokset voi tehdä verkossa, ja jopa työt ja koulun voi suorittaa verkossa. Ajan henki on tämä, enkä usko sen laantuvan, onhan verkkokaupalla niin paljon suuria etuja verrattuna tavalliseen kaupankäyntiin. Verkkopalvelut ovat nyt niin HOT, että uskon niiden kehittyvän vielä runsain määrin. Mitä kaikkea sitä keksitään, sitä minä en osaa sanoa.

Suomessa on kaksi virallista sähköisen kaupan edistäjää; Suomen Elektronisen Kaupankäynnin yhdistys ry ja Sähköisen kaupan palvelukeskus. Ne ovat ns. yleishyödyllisiä (voittoa tavoittelemattomia) ja antavat tietoa verkkokaupan perustamisesta ja yleensä ottaen verkkokaupankäynnistä.

Itse pidin sivuja melko sekavina, asiaa on ahdettu yhdelle näytölliselle aivan liikaa, mutta sieltä kun jaksoi tihrustaa, niin asiaa löytyi kyllä niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Mm. "Tunnista huijarit" -teksti oli mielestäni oikein hyvä ja tarpeellinen jokaiselle.

Alkuun / Etusivulle

Ei kommentteja: